Afvallen voor de bruiloft

Voor je begint met het lezen van deze blog, wil ik toch even iets kwijt. Iedereen is namelijk prachtig zoals hij of zij is. Afvallen is echt niet per se nodig voor jullie bruiloft. Je aanstaande heeft je niets voor niets ten huwelijk gevraagd: hij of zij vind je al mooi zoals je bent. Maar ik kan het ook heel goed begrijpen als je toch wilt afvallen voor jullie bruiloft. Ik ken zelf namelijk ook de eeuwige strijd met de kilo’s. Ook al is dat lang niet altijd zo geweest.

Afvallen, aankomen, afvallen, aankomen

Wat heb ik sinds mijn puberteit gewisseld in mijn gewicht. En dat terwijl ik nooit dik ben geweest. Ik was juist altijd heel slank, zonder dat ik daar iets voor hoefde te doen of laten. Tot ik echt in de pubertijd kwam, een ‘echte’ vrouw werd met alle ongemakken die daarbij kwamen kijken. Sindsdien heb ik altijd gestoeid met mijn gewicht.

Ik weet nog heel goed dat ik in 2015 in de zomer thuis kwam na het shoppen voor een nieuwe bikini. Dit was de eerste keer nadat ik in een korte tijd extreem was aangekomen. Ik kwam huilend thuis. Ik zat totaal niet lekker in mijn vel. Natuurlijk at ik toen niet goed en bewoog ik weinig. Dit zorgt er ook niet voor dat je lekker in je vel komt te zitten.

Drie maanden later zou ik op vakantie gaan. Ik zette alles op alles om nog wat af te vallen voor ik op vakantie zou gaan. En dat was gelukt. Ik was nog niet waar ik zijn wilde, maar ik ging een stuk zelfverzekerder op vakantie. Ik at gezond, sportte zo’n drie keer per week. Had energie, voelde mij fit. Kon de kleding aantrekken die ik zo graag aan wilde trekken. En dat is waar het mij het meest om draait. Dat ik het gevoel heb dat ik gezond ben. Dat ik de leuke jurkjes uit mijn kast weer aan kan.

Een ezel stoot zich niet een derde keer aan dezelfde steen

Hierna is het uiteindelijk nog een keer flink misgegaan. Uiteindelijk was ik 15 kilo afgevallen. Veel zullen dat waarschijnlijk erg veel vinden, maar het viel allemaal reuze mee. Ik was 60 kilo, had een gezond vetpercentage, had nog steeds lekkere benen en billen, en een zacht buikje. Maar ik was wel slank. En gezond. Uiteindelijk ben ik nu op het punt dat ik maar liefst 25(!) kilo aan ben gekomen. Je kan je wel voorstellen dat ik dan niet meer lekker in mijn vel zit. Toch? En dat is precies de reden dat ik mijzelf het doel heb gesteld om weer af te vallen. En dat hoeft echt niet weer per se naar de 60 kilo te gaan. Als ik mij maar weer gezond en fit voel. En de kleding dragen waar ik mij mooi in voel.

Maar hoe val je nu af voor de bruiloft?

De meeste stellen kennen het wel. Dat je na het samenwonen aankomt. Je geniet samen van het leven. En daar hoort nu eenmaal wat lekkers te eten bij. En vergeet die lekkere drankjes natuurlijk ook niet. Er zijn genoeg momenten om te vieren in het leven. En dat doe jij met volle teugen, toch? Ik vind het dus ook niet zo gek als je voor de bruiloft nog even een paar weken of maanden aan de slag gaat om toch wat slanker in je trouwjurk te zitten. En daarom deel ik met jou mijn tips, zodat je aan de slag kunt gaan.

Voeding is enorm belangrijk

De een gaat heel fanatiek dagelijks naar de sportschool in de overtuiging dat dit het beste is. Maar feitelijk gezien verband je pas vet of calorieën (hoe je het ook wilt zien), als je meer verbrand dan je eet. Een combinatie van voeding en sporten of beweging is dus het meest optimaal. Je verhoogt je verbruik, en past je inname aan. Hierdoor zul je normaal gesproken het beste resultaat behalen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor mensen die bijvoorbeeld een bepaalde ziekte hebben. Alles wat ik hier dus nu vertel en uitleg, heeft betrekking op een gezond persoon, zonder specifieke afwijkingen.

Per persoon verschilt het hoeveel je lichaam nodig heeft om te functioneren en hoeveel je op een dag verbruikt aan energie. Is dit voor jou moeilijk in kaart te brengen? Probeer er dan eens mee te experimenteren. Start bijvoorbeeld eens met een richtlijn van 1800 calorieën op een dag. Haal je hiermee onvoldoende resultaat? Schroef het dan weer met 50 of 100 calorieën naar beneden tot je merkt dat je het gewenste resultaat bereikt. Het is wel erg belangrijk dat je genoeg blijft eten. Het kan ongezond zijn als je structureel te weinig voedingstoffen binnenkrijgt. Zak daarom nooit te ver naar beneden.

Bijhouden wat je eet

Zelf gebruik ik de app MyFitnessPal om bij te houden wat en hoeveel ik eet. Dit kun je dagelijks bijhouden. Maar je kan ook eens in de zoveel tijd een dagje bijhouden wat je eet, zodat je weer een richtlijn hebt. Dit is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur. Doe vooral wat werkt voor jou. Het voordeel van deze app is dat je ook naar de verhouding van de koolhydraten, eiwitten en vetten kunt kijken. Persoonlijk vind ik de volgende verhoudingen het fijnst werken: 30% koolhydraten, 40% vetten en 30% eiwitten. Ook hierbij geldt dat het per persoon heel verschillend is wat wel en niet werkt. En ook hier kun je mee spelen en ontdekken. Ik val hier in ieder geval voldoende mee af, heb genoeg energie en kan gewoon eten waar ik zin in heb en lekker vind. Want een pasta blijft ook gewoon heerlijk om te eten.

Stilzitten is voor niemand goed

Beweeg genoeg. Dit heeft zoveel meer voordelen dan alleen afvallen, en daarom is het zo enorm belangrijk. Sport bijvoorbeeld 1, 2 of 3 keer per week. Kies een sport die jij leuk vindt om te doen. Maar naast het sporten valt ook nog genoeg te doen. Heb je een kantoorbaan? Zit je de hele dag achter je laptop te werken? Ik wel. Daarom wandel ik iedere dag een half uurtje net voor of na de lunch. Dan heb ik in ieder geval weer een half uurtje beweging gehad. Beter dan niets. En een ander voordeel daarvan? Je gaat erna met weer een fris stel hersenen aan de slag. Je werkt dus ook nog eens productiever. Er zijn echt geen excuses te verzinnen waarom je niet even naar buiten zou gaan tussen de middag. Zelfs ik doe het met mijn reuma. En zelfs mensen in een rolstoel zie ik dit doen.

En je kent vast ook wel de andere tips. Neem de trap in plaats van de lift. Haal boodschappen met de fiets. Stap een halte eerder uit met het openbaar vervoer. Parkeer je auto net iets verder weg. Het helpt allemaal aan je uiteindelijk doel.

Je hoeft het niet alleen te doen

Ik maak zelf graag gebruik van een aantal handvatten en hulpmiddelen.

  • MyFitnessPal is mijn beste vriend voor het bijhouden van wat en hoeveel ik eet.
  • Fitbit helpt mij om mijn beweging, activiteit en slaap bij te houden. Het geeft mij inzichten om bij te sturen waar nodig.
  • Personal Body Plan heeft mij veel geleerd. Dit traject heb ik 2x zes maanden gevolgd. Je krijgt hier een online coach, trainingsschema’s en je leert van alles over het ontwikkelen van een gezonde levensstijl. Tegenwoordig hebben zij zelfs een speciaal plan voor als je gaat trouwen.
  • Ook zijn er vast mensen in je omgeving die ook wat af willen vallen. Daag elkaar uit, motiveer elkaar als het nodig is.

Doe normaal, dan doe je al gek genoeg

Ga geen gekke diëten proberen en volhouden. Zoals alleen maar leven op van die rare eiwitshakes. Doe gewoon normaal. Eet fruit, eet een boterham of een cracker, eet pasta en aardappelen. Eet kwark met een lekker banaantje en wat zelfgemaakte granola zonder suiker. Toen ik 15 kilo was afgevallen, heb ik echt geen gekke dingen gegeten of gedaan. Ik heb gewoon simpelweg mijn levensstijl aangepast. Maar hierdoor heb je er na de bruiloft ook profijt van.

Zorg goed voor je lichaam. Voed het op de juiste manier, dus ook met koolhydraten en vetten. Het zijn geen monsters. Ze zijn nodig om ervoor te zorgen dat jij op je benen blijft staan. Je wilt immers niet dat je op je trouwdag flauwvalt doordat je te weinig voedingsstoffen binnen hebt gekregen, toch?

En eet zo natuurlijk mogelijk. Heb je zin in tonijnsalade? Maak deze dan zelf, in plaats van kopen bij de supermarkt. Het is zoveel gezonder. En ook nog eens zoveel lekkerder. En zo makkelijk! Zorg voor je lichaam, dat is het belangrijkste. En dat wilde ik je toch nog even heel graag meegeven.

Hoe ik het nu zelf aan ga pakken?

Voor mij wordt het op het moment een uitdaging om af te gaan vallen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, en klaag ook absoluut niet. Maar het wordt op het moment niet makkelijk gemaakt. Helaas heb ik pas te horen gekregen dat ik fibromyalgie heb. Een vorm van reuma in spieren en bindweefsel. Hierdoor loop ik sowieso dag in dag uit met pijn, en dat heb ik geaccepteerd. Maar mijn belastbaarheid is erg laag. Met zware gewichten in de sportschool aan de slag zit er voor mij even niet in. Ik kan net aan een dag werken. En van een bruiloft moet ik een paar dagen bijkomen. Als alles mee zit mag ik binnenkort aan een revalidatietraject gaan beginnen. Hierdoor kan hopelijk mijn belastbaarheid omhoog, zodat ik straks weer redelijk kan gaan sporten.

Ook het eten is voor mij een uitdaging. Vroeger at ik altijd salades voor lunch en rauwkost tussendoor. Doordat ik ook een prikkelbare darm heb, kan ik niets meer eten wat rauw is. Nee, ook geen komkommer en tomaat. Het is allemaal raar, ik weet het. Maar zo is het nu eenmaal op het moment.

Op een creatieve manier probeer ik toch af te vallen, op een manier die werkt voor mij. En ik weet zeker dat dit gaat lukken. Immers ben ik laatst al weer een hoge berg opgeklommen via de trap. En daar was ik enorm trots op. Nu nog de kilo’s eraf gaan werken! Stapje voor stapje kom ik weer bij mijn doel, en dat hoeft uiteraard niet in 1 dag. Neem de tijd voor het proces. Je gezondheid is namelijk zo belangrijk.

Ik ben geen expert, maar een ervaringsdeskundige

Hopelijk heb je wat aan deze tips om zelf wat lekkerder in je vel te komen voor jullie bruiloft. Heb je nog vragen, of ben je nog benieuwd naar iets? Stuur mij dan gerust eens een berichtje of mailtje. Ik ben dan geen expert, ik heb geen diploma’s, maar ik heb wel erg veel geleerd door de jaren heen. Deze blog is ook niet geschreven voor de hele fanatieke sporters onder ons, maar voor de bruiden die graag nog iets fitter hun trouwjurk in willen. Doe je aan topsport, of sport je vaak op zwaar niveau? Dan is een deskundige die meekijkt naar je trainingsschema en je voeding zeker een aanrader.

Heb je behoefte aan nog meer inspiratie en lekkere recepten? Laat het dan even weten. Dan kan ik misschien wel vaker bloggen over dit onderwerp met nog meer inspiratie en ideeën. Of misschien wel filmpjes maken met inspiratie wat ik dan op een dag eet en doe aan beweging. Laat mij weten hoe ik jou kan inspireren. Waar heb jij behoefte aan?

Author: Naomi

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *